6 porad, które pomogą Ci ćwiczyć uważniej

Praca, rodzina, pranie, sprzątanie, zobowiązania, zmartwienia, roszczenia… Wpadasz na trening Pilates z milionem myśli, czasem spóźniony, czasem na styk. Twoje ciało już tu jest, ale głowa jest zupełnie w innym miejscu. Chcesz się skupić na sobie, na ruchu. Chcesz, by ćwiczenia przyniosły pożądany efekt. Jednocześnie chcesz też w umyśle rozwiązać mnóstwo innych spraw i zaplanować więcej niż ustawa przewiduje. Tak, znam to z mojej przeszłości, czasem wciąż z teraźniejszości, ale również znam to z obserwacji moich podopiecznych.

Kiedy trenujesz Pilates KONCENTRACJA jest kluczowa, by osiągnąć sukces w każdym ćwiczeniu. Bez niej nie będziesz w stanie wychwycić informacji, jakie przekazuje Ci ciało, ani nie będziesz w stanie wysłać do ciała poleceń, które sprawią, że poprawnie wykonasz ruch i właściwie zaangażujesz mięśnie. Ta sama osoba, która przychodzi do mnie na trening czasem raz fantastycznie czuje swoje ciało, a kilka dni później traci kontrolę.

Dlaczego tak się dzieje? Przecież to wciąż ten sam człowiek.

Abstrahując od tego, czy przychodzisz na trening tuż po obfitym posiłku (wtedy zawsze się źle ćwiczy), czy nie, zazwyczaj przyczyną jest brak umiejętności zostawienia swoich problemów za drzwiami do Studio. Tym bardziej jeśli wpadasz spóźniony, po prostu te trudne sprawy wciąż krążą i męczą. Ja ze swojej strony dokładam wszelkich starań, by Twoje myśli maksymalnie skupiły się na pracy Twojego ciała. Jednak pamiętaj, że współpraca, to starania obu stron i wiele jest również w Twoich rękach. Mam zatem dla Ciebie kilka porad, które mogą zmienić Twoje treningi na lepsze:

  • Wybierz na trening taką godzinę, by przychodzić 5-10 minut przed rozpoczęciem.

  • Zawsze pamiętaj, że to jest godzina dla CIEBIE. W tym czasie i tak tutaj jesteś i nic nie zmienisz krążąc myślami gdzie indziej.

  • Wyłącz telefon – jego dźwięk natychmiastowo Cię rozproszy i nawet, gdy uda Ci się skoncentrować, po sygnale będziesz budować wszystko od nowa.

  • Słuchaj uważnie poleceń instruktora.

  • Spróbuj zamknąć oczy podczas ćwiczeń, które nie wymagają utrzymania równowagi (wyłączenie jednego zmysłu pomaga skupić się na innych odczuciach).

  • Skup się na oddechu – uświadom sobie, że istnieje. Obserwuj, poczuj gdzie rozpływa się powietrze w Twoim ciele.

Dlaczego na początku piszę o koncentracji? Ponieważ uważam, że to pierwszy i najważniejszy krok do udanego treningu. Bez koncentracji reszta zasad techniki Pilates nie ma sensu. Nie będziesz kontrolować ruchu . Twój oddech będzie zagubiony i wcale nie pomoże Twojemu ciału. Ruch będzie chaotyczny, nieprecyzyjny, pogłębiający złe nawyki, które w Tobie siedzą.

Tym postem zaczynam serię, która opowie Ci o 8 zasadach techniki Pilates z mojej perspektywy. Tak wygląda moja interpretacja jednej z nich, czyli „Koncentracji”. Z jednej strony można powiedzieć, że zasada to zasada i wszystko powinno być jasne, ale każdy z nas przetwarza informacje na swój sposób i każdy na swój sposób zrozumie każdą z nich. Zatem, jeśli masz ochotę dodać coś od siebie, chętnie przeczytam, co masz do powiedzenia :)

Następnym razem napiszę o „Oddychaniu”, bez którego ani rusz. W zasadzie moc oddechu jest stanowczo niedoceniona i ignorowana, ale dziś nie o tym. Na ten moment weź na warsztat koncentrację i postaraj się stworzyć w sobie atmosferę, która jej nie będzie zakłócać.

DSC01114-Edit.jpg